کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
نکات و روش های تدریس

روش Dogme ELT یا Unplugged: تحولی در تدریس زبان ها

۵
(۵)

روش Dogme ELT یا unplugged teaching یکی از رویکردهای جدید و مدرن در تدریس زبان است که بیشتر بر مکالمات واقعی و کاربردی تمرکز دارد. برخلاف روش‌های سنتی که معمولاً به کتاب‌های درسی وابسته‌اند، این روش به زبان‌آموزان فرصتی می‌دهد تا از طریق تعاملات واقعی و طبق نیازهای خود زبان یاد بگیرند.

در این مقاله، ویژگی‌ها، مزایا و چالش‌های این روش را بررسی خواهیم کرد و خواهیم دید چرا بسیاری از معلمان به آن علاقه‌مند شده‌اند.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

ریشه‌ها و روش Dogme ELT: چگونه ایده تدریس بدون ابزار شکل گرفت؟

این روش تدریس زبان در سال ۲۰۰۰ توسط اسکات ثورنبری و لوک مدینگز معرفی شد. هدف آن این است که استفاده از ابزارهای آموزشی را به حداقل برساند و از منابع ساده و در دسترس زبان بهره ببرد.

در این روش، کلاس‌ها به جای تمرکز بر آموزش گرامر یا فهرست کلمات آماده، بر تعاملات طبیعی و گفت‌وگوهای آزاد پیش می‌روند. جالب‌تر اینکه محتوای همین گفت‌وگوها توسط خود زبان‌آموزان ایجاد و هدایت می‌شود.

 

سه ستون اصلی روش Dogme: پایه‌های تدریس زبان به شیوه‌ای متفاوت

روش Dogme یا unplugged برای تدریس زبان بر سه اصل کلیدی یا سه قطب اصلی استوار است. این سه اصل به زبان‌آموزان کمک می‌کنند تا تجربه یادگیری زنده، پویا و موثری داشته باشند. این سه قطب اصلی عبارتند از:

 

۱. مکالمه محور بودن (Conversation-driven)

در روش Dogme، مکالمه و تعاملات زبانی در مرکز فرایند یادگیری قرار دارد. این روش بر این باور است که مکالمه، قلب یادگیری زبان است و زبان‌آموزان را تشویق می‌کند تا زبان را در موقعیت‌های واقعی به کار بگیرند. برخلاف روش‌های سنتی، این رویکرد از موضوعات روزمره و علایق زبان‌آموزان برای یادگیری استفاده می‌کند.

 

۲. تکیه بر منابع تولیدی زبان‌آموزان (Materials-light)

در روش Dogme، استفاده از کتاب‌های درسی و منابع آماده به حداقل می‌رسد و تمرکز بر محتوایی است که زبان‌آموزان در کلاس تولید می‌کنند. این منابع زبانی طبیعی و لحظه‌ای از مباحث و موضوعات پیشنهادی زبان‌آموزان شکل می‌گیرند. معلم نیز با هدایت این مباحث، یادگیری را به سمت کاربرد زبان در موقعیت‌های واقعی و طبیعی سوق می‌دهد.

 

۳. وابسته به تولیدات سریع زبان‌آموزان (Emergent language)

در این روش، زبان به‌طور طبیعی از مکالمات و تعاملات کلاسی شکل می‌گیرد. به جای تکیه بر برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین‌شده، معلم به زبان تولیدشده توسط زبان‌آموزان توجه می‌کند و همان را به‌عنوان منبع یادگیری به کار می‌گیرد. این رویکرد کمک می‌کند زبان‌آموزان کلمات و ساختارهایی را که برایشان کاربردی‌تر است، در حین ارتباط واقعی بیاموزند.

تدریس موثر انگلیسی با روش های Dogme و Unplugged

اگر به دنبال روشی خلاقانه برای تدریس زبان‌های مختلف هستید و می‌خواهید مهارت‌های مکالمه‌ای زبان‌آموزانتان را تقویت کنید، پلتفرم هایتاکی فرصت عالی برای شماست. در کلاس‌های آنلاین این پلتفرم، می‌توانید از تکنیک‌های نوین تدریس بهره ببرید و تجربه‌ای پویا برای زبان‌آموزان ایجاد کنید.
همین حالا به هایتاکی بپیوندید و گامی نو در تدریس بردارید!

 

مزایا و معایب روش‌ Dogme ELT یا unplugged teaching

 

مزایای روش تدریس Dogme یا Unplugged

۱ تجربه یادگیری طبیعی و واقعی این روش به جای حفظ مطالب، زبان‌آموزان را به یادگیری عمیق و کاربردی سوق می‌دهد.
۲ انعطاف‌پذیری محتوا و تطابق با نیازهای زبان‌آموزان با حذف برنامه‌های درسی از پیش‌تعیین‌شده، محتوا بر اساس علاقه و اهداف زبان‌آموزان تنظیم می‌شود، که یادگیری را جذاب‌تر و کارآمدتر می‌کند.
۳ تقویت مهارت‌های ارتباطی از آنجایی که این روش تدریس مکالمه محور است، زبان‌آموزان تشویق می‌شوند به‌طور مداوم در کلاس صحبت کنند و مهارت‌های ارتباطی و اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشند.
۴ ایجاد فضایی پویا و تعاملی در کلاس به دلیل مشارکت فعال افراد و مطرح شدن موضوعات جدید در کلاس، یک فضای یادگیری زنده و تعاملی ایجاد می‌شود که خلاقیت و انعطاف‌پذیری را در آموزش افزایش می‌دهد.

 

معایب روش تدریس Dogme یا Unplugged

۱ نداشتن ساختار ثابت و استاندارد نبود منابع ساختارمند ممکن است برای زبان‌آموزانی که به برنامه‌ریزی منظم عادت دارند، چالش‌برانگیز باشد و گاهی پیشرفت آن‌ها را نامنظم جلوه دهد.
پوشش ناقص مهارت‌های زبانی تکیه بر مکالمات و موضوعات محدود گاهی باعث می‌شود مباحث مهمی مانند گرامر یا واژگان تخصصی به خوبی آموزش داده نشود.
۳ نیاز به مهارت و تجربه بالای معلم تدریس زبان به روش Dogme به معلمانی نیاز دارد که بتوانند در لحظه و بدون برنامه‌ریزی آموزش دهند. این امر برای معلمانی که تازه‌کار هستند یا تجربه کمتری دارند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.
۴ مناسب نبودن برای زبان‌آموزان مبتدی به دلیل وابسته بودن به مکالمات و مهارت زبان‌آموزان، ممکن است این روش برای مبتدیانی که هنوز دایره لغات و ساختارهای پایه را به خوبی نمی‌دانند، دشوار باشد.

 

نحوه اجرای روش Dogme ELT یا unplugged teaching

برای درک بهتر، در ادامه، مراحلی که می‌تواند در یک کلاس با روش Dogme ELT یا unplugged teaching برگزار شود را شرح می‌دهیم:

مراحل اجرای روش تدریس Dogme ELT یا unplugged teaching در کلاس زبان
۱ شروع جلسه با مکالمه آزاد معلم جلسه را با یک مکالمه غیررسمی و دوستانه آغاز می‌کند و از زبان‌آموزان می‌خواهد درباره تجربیات، اتفاقات روزمره یا موضوعات مورد علاقه‌شان صحبت کنند.
این دقیقاً روند کلاس‌های بحث آزاد یا فری دیسکاشن است که بر مکالمه‌محوری تأکید دارد و نشان‌دهنده قلب تپنده این نوع از تدریس است.
این مرحله به معلم کمک می‌کند تا سطح زبان، اهداف و علایق زبان‌آموزان را بهتر درک کند.
۲ شناسایی و تقویت نقاط ضعف در مکالمات در حین مکالمه، معلم به نکاتی که زبان‌آموزان به رعایت آن‌ها نیاز دارند یا در استفاده از آن‌ها مشکل دارند توجه می‌کند.
این نکات می‌تواند شامل کلمات جدید، گرامرهای خاص یا تلفظ باشد.
همچنین معلم سعی می‌کند به شکلی طبیعی و در همان لحظه به زبان‌آموزان کمک کند تا که با این نکات آشنا شوند و آن‌ها را اصلاح یا تقویت کنند.
۳ ادامه دادن موضوع بر اساس علاقه و هدف زبان‌آموزان اگر یکی از دانش‌آموزان موضوع خاصی را مطرح کند که بقیه با آن موافق باشند، معلم درباره آن سؤالاتی مطرح می‌کند که مکالمه را طولانی‌تر کند.
برای مثال، اگر یکی از دانش‌آموزان درباره آخرین فیلمی که دیده صحبت کند، معلم می‌تواند از بقیه نیز درباره فیلم‌های محبوبشان سوال بپرسد.
این موضوع به تعامل بیشتر زبان‌آموزان و پویاتر کردن محتوای یادگیری کمک می‌کند.
۴ جمع‌بندی نکات و مرور سریع در پایان کلاس، معلم نکات مهمی که در طول جلسه مطرح شدند (مثلا کلمات جدید، نکات گرامری و عبارات مهم) را به صورت خلاصه مرور می‌کند.
این کار به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا مطالب را بهتر و موثرتر به خاطر بسپارند.

 

سخن پایانی

روش Dogme ELT یا unplugged teaching در تدریس زبان‌ها بر مکالمه طبیعی، محتوای به‌وجود آمده در لحظه و کاهش وابستگی به کتاب‌های درسی تمرکز دارد. این رویکرد به زبان‌آموزان این فرصت را می‌دهد که با اعتماد به نفس بیشتری ارتباط برقرار کنند و زبان را به‌طور کاربردی و هدفمند یاد بگیرند. به‌طور کلی، روش Dogme می‌تواند تجربه‌ای پویا و عمیق در فرایند یادگیری زبان ایجاد کند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *