کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
نکات و روش های تدریس

۱۲ تمرین تقویت مکالمه در کلاس های زبان (مخصوص مدرسان)

۵
(۶)

آیا می‌خواهید زبان آموزانتان از سطح یادگیری صرف کلمات و جملات فراتر بروند؟ آیا به دنبال فعالیت‌هایی هستید که زبان آموزان را به تفکر عمیق‌تر و استفاده فعال از ذهن خود وادار کند؟

در این مقاله ۱۲ فعالیت مکالمه‌ای برای زبان‌آموزان معرفی شده است که تجربه یادگیری آنها را بهبود می‌بخشد و آنها را به طور فعال درگیر محتوای کلاس و آموزش‌ها نگه می‌دارد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

فعالیت ها و بازی‌های سرگرم کننده کلاس زبان برای تقویت مهارت مکالمه و حرف زدن

 

۱. بازی به من چیزی بفروش

در این فعالیت، هر زبان آموز باید کلاس را متقاعد کند که چیزی را از او بخرند. زبان آموزان مزایا و ویژگی‌های محصول را توضیح می‌دهند و با استفاده از زبان مقصد، فروش خود را ارائه می‌دهند.

آماده‌سازی:

  • زبان آموزان باید شیء مورد نظر خود را انتخاب کنند و در روز ارائه به کلاس بیاورند. در صورت عدم امکان آوردن شیء، می‌توانند از تصاویر یا ویدیوها استفاده کنند.
  • ویدیوها می‌توانند زیرنویس داشته باشند تا فهم مطلب آسان‌تر شود.
  • زبان آموزان باید لباس مناسب با شیء انتخابی خود را بپوشند تا شخصیت پردازی بهتری داشته باشند.

فعالیت:

  • هر زبان آموز دو دقیقه وقت دارد تا محصول را برای کلاس ارائه و ویژگی‌ها و مزایای آن را شرح دهد.
  • این فعالیت به بهبود مهارت‌های توصیفی، اعتماد به نفس و توانایی متقاعدسازی کمک می‌کند.
  • با توصیف ویژگی‌های فیزیکی محصول، زبان آموزان واژگان جدید را به خاطر خواهند سپرد و از مرجع بصری و زمینه قوی برای یادگیری بهره‌مند خواهند شد.
  • این فعالیت به یادگیری اعداد و واحدهای اندازه‌گیری کمک می‌کند، زیرا قیمت و مقدار محصول نیز معمولاً مورد بحث قرار می‌گیرد.

 

۲. بازی من تاریخ هستم

زبان‌آموزان می‌توانند یک شخصیت تاریخی مورد علاقه خود را انتخاب کرده و به گونه‌ای صحبت کنند که گویی آن شخص هستند. سپس کلاس باید حدس بزند که شخصیت کیست.

آماده‌سازی:

  • تشویق زبان‌آموزان به انتخاب شخصیت‌هایی که ممکن است به اندازه شخصیت‌های مشهور معروف نباشند، مانند شخصیت‌های علمی، اقتصادی یا هنری.
  • یادآوری به زبان‌آموزان برای پوشیدن لباس‌های مناسب با شخصیت انتخابی و آوردن وسایل اضافی برای ارائه خود.

فعالیت:

  • هر زبان‌آموز دو دقیقه وقت دارد تا به عنوان شخصیت انتخابی خود صحبت کند و اطلاعاتی درباره هویت، اعتبار، دستاوردها و حکایات شخصیت ارائه دهد.
  • این فعالیت به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا در ساخت جملات اول شخص و دستور زبان تمرین کنند.
  • در پایان سخنرانی، از کلاس پرسیده می‌شود که شخصیت مورد نظر کیست، و به زبان‌آموزانی که به درستی حدس زده‌اند و همچنین به زبان‌آموز سخنران جوایزی اهدا می‌شود.

 

۳. بازی خبرنگار

زبان‌آموزان یک رویداد خبری را برای گزارش انتخاب و به گونه‌ای عمل می‌کنند که مجری یا گزارشگر میدانی اخبار به کلاس ارائه می‌دهد. این فعالیت نیاز به ارائه گزارشی مفصل از یک رویداد جالب دارد.

آماده‌سازی:

  • از زبان‌آموزان بخواهید تا یک خبر، رویداد جاری یا موضوع اجتماعی برای گزارش انتخاب کنند.
  • فهرستی از موضوعات انتخابی تهیه و اطمینان حاصل کنید که تکراری نباشند.
  • تشویق به انتخاب طیف وسیعی از اخبار و مسائل از سیاست تا سرگرمی و تجارت.

فعالیت:

  • هر زبان‌آموز ۴۵ ثانیه تا ۲ دقیقه وقت دارد تا اخبار را ارائه کند. آنها می‌توانند به عنوان مجری استودیو یا خبرنگار میدانی عمل کنند.
  • این فعالیت به تقویت مهارت‌های گفتاری و نگاهی به جنبه داستان‌گویی و ارائه اطلاعات زبان کمک می‌کند. همچنین دایره لغات عملی زبان‌آموزان را با عبارات و واژگان جدید غنی می‌کند.

نحوه انجام "بازی خبرنگار" در کلاس های زبان

 

۴. بازی صحنه هایی از کلاه

این فعالیت بداهه سنتی شامل کشیدن صحنه‌ها یا وظایف از یک کلاه یا کاسه و اجرای آن‌ها است.

آماده‌سازی:

  • فهرستی از صحنه‌ها یا وظایف را تهیه کنید و روی کاغذ بنویسید. کاغذها را رول کنید و در کلاه یا کاسه بگذارید.
  • صحنه‌ها می‌توانند شامل موقعیت‌های مختلف مانند مادری که به دنبال فرزند گمشده می‌گردد، یا سیاستمداری که برای کمپین خود تبلیغ می‌کند، باشند.
  • برای کار گروهی، صحنه‌هایی را آماده کنید که برای دو نفر مناسب باشد، مانند دعوای دوستان یا چانه‌زنی خریدار و فروشنده.

فعالیت:

  • از زبان‌آموزان بخواهید صحنه‌ها یا وظایف خود را از کاسه بیرون بکشند و اجرا کنند.
  • بسته به سطح زبان‌آموزان، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که صحنه را به صورت بداهه اجرا کنند یا یک یا دو روز به آن‌ها فرصت دهید تا دیالوگ‌ها و سطرهای خود را آماده کنند.

 

۵. بازی آن آهنگ را برای من بخوان

زبان‌آموزان یک آهنگ آشنا به زبان مادری خود را را انتخاب و آن را به زبان مقصد ترجمه می‌کنند. سپس، اشعار ترجمه شده را می‌خوانند. این فعالیت به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا از طریق موسیقی و ملودی، صحبت کردن را نمرین کنند.

آماده‌سازی:

  • زبان‌آموزان باید آهنگ‌های مورد نظرشان را از بین آهنگ‌های معروف انتخاب کنند.
  • به عنوان تکلیف، زبان‌آموزان باید دو بند و گروه کر آهنگ را ترجمه کنند و نسخه‌ای از متن اصلی و ترجمه شده را برای بررسی ارسال کنند.

فعالیت:

  • در روز ارائه، زبان‌آموزان اشعار ترجمه شده را در کلاس می‌خوانند.

این فعالیت علاوه بر تمرین ترجمه، فرصتی برای تمرین گفتاری از طریق خواندن آهنگ به زبان مقصد فراهم می‌آورد و به گسترش دایره واژگان زبان‌آموزان کمک می‌کند.

 

۶.  بازی سوالات سخت

زبان‌آموزان می‌توانند درباره سؤالات چالشی بحث کنند: مثل «سس کچاپ یا خردل؟» یا «سوپرمن یا بتمن؟»

آماده‌سازی:

  • این فعالیت به صورت کلاسی انجام می‌شود و بهترین نتیجه را زمانی می‌دهد که زبان‌آموزان آماده بیان نظرات خود باشند. برای یک بحث مؤثر، چند روز قبل از فعالیت، به کلاس اطلاع دهید که قرار است درباره یک مسئله مهم بحث کنید.
  • به زبان‌آموزان بگویید که نظرات خود را به زبان مقصد بیان کنند و بر اهمیت کیفیت بحث تأکید کنید.
  • معلم باید با موضوع آشنا شود و نقاط قوت و ضعف هر طرف را بررسی کند تا در طول بحث بتواند استدلال‌های ارائه شده را به چالش بکشد یا تقویت کند.

فعالیت:

  • بحث در کلاس انجام می‌شود و زبان‌آموزان نظرات خود را درباره موضوعات مختلف بیان می‌کنند. می‌توانید کل جلسه را به یک سوال خاص اختصاص دهید و از زبان‌آموزان بخواهید دلایل خود را توضیح دهند.
  • اگر زبان‌آموزان در ابتدا صحبت نکردند، نظر خود را بیان کرده و از آنها بپرسید که موافق هستند یا خیر. به عنوان تسهیل‌کننده، مثبت و انگیزه‌دهنده باشید و بحث را مدیریت کنید.

 

۷. بازی چیزهایی که مادربزرگم به من آموخت

این بازی برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته مناسب است. زبان‌آموزان یک ضرب‌المثل محلی را انتخاب کرده و آن را توضیح می‌دهند.

آماده‌سازی:

  • به زبان‌آموزان دو تا سه روز فرصت داده می‌شود تا برای ارائه دو دقیقه‌ای آماده شوند. ارائه باید شامل موارد زیر باشد:
    • ترجمه تحت‌اللفظی و معنوی ضرب‌المثل به زبان مادری.
    • داستان یا حکایتی برای نشان دادن ضرب‌المثل.
    • بینش یا توصیه‌ای که برای کلاس مفید باشد.
  • زبان‌آموزان می‌توانند از وسایل کمک بصری یا کلیپ‌های ویدیویی برای جذاب‌تر کردن ارائه استفاده کنند. (توجه: زمان دو دقیقه‌ای فقط برای صحبت است و شامل پخش ویدیو نمی‌شود.)

فعالیت:

  • این فعالیت به زبان‌آموزان فرصتی می‌دهد تا نه تنها تمرین کنند، بلکه با فرهنگ زبان مقصد نیز آشنا شوند. ضرب‌المثل‌ها و گفته‌ها نمایانگر ویژگی‌ها و ارزش‌های فرهنگی هستند و به یادگیری واژگان جدید کمک می‌کنند.

بازی چیزهایی که مادربزرگم به من آموخت برای کلاس زبان

 

۸. بازی دستورالعمل های کور

این بازی به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا در صحبت کردن خود دقیق‌تر شده و همچنین مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنند.

آماده‌سازی:

  • زبان‌آموزان را به جفت‌های پشت به پشت بنشانید و یک شی را به یکی از دو شریک بدهید. این شی می‌تواند تصویر یا مجموعه‌ای از اشیاء باشد که به روشی خاص گروه‌بندی شده‌اند.

فعالیت:

  • یکی از شریک‌ها جهت‌ها را توضیح می‌دهد، در حالی که دیگری باید تصویر را همان‌طور که توضیح داده شده است بکشد یا اشیاء مشابه را در همان دسته‌بندی و تنها با کمک گوش دادن به توضیحات شفاهی دوستش، قرار دهد.

 

۹. بازی تفاوت عکس

این تمرین به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا توانایی توصیفی خود را بهبود بخشند و به گروه کمک می‌کند تا شنوندگان بهتری شوند.

آماده‌سازی:

  • چندین نسخه از یک عکس را در کلاس توزیع کنید که در آنها تفاوت‌های کوچکی وجود دارد؛ مثلاً رنگ عینک آفتابی متفاوت یا حضور یا عدم حضور پرنده‌ای روی درخت.

فعالیت:

  • از هر زبان‌آموز بخواهید عکس خود را به وضوح برای کلاس یا یک گروه کوچک توصیف کند. سایر زبان‌آموزان باید گوش دهند و تفاوت‌ها را بر اساس توصیفات شناسایی کنند. سپس از چند زبان‌آموز بخواهید بگویند چه تفاوت‌هایی را شنیده‌اند.

 

۱۰. بازی مسیرهای گمشده

این فعالیت می‌تواند به تقویت مهارت‌های ارتباطی وظیفه‌محور و همچنین درک مطلب کمک کند.

آماده‌سازی:

فهرستی از مراحل یک کار پیچیده، مانند پختن کیک یا مونتاژ خانه با لگو، تهیه کنید.

فعالیت:

زبان‌آموزان را به گروه‌ها تقسیم کنید و تنها بخشی از دستورالعمل‌ها را به هر گروه بدهید. زبان‌آموزان باید با همکاری و هماهنگی، دستورالعمل‌ها را درک کرده و وظیفه را انجام دهند.

 

۱۱. بازی چت سریع

آماده‌سازی:

یک روز قبل از فعالیت، موضوعات را به زبان‌آموزان اطلاع دهید تا بتوانند پیش از آن به سوالات پاسخ دهند. زبان‌آموزان را در دو ردیف میز، روبه‌روی هم بنشانید و یک تایمر را برای حدود پنج دقیقه تنظیم کنید (مدت زمان ممکن است بسته به گروه تغییر کند).

فعالیت:

هنگام خاموش شدن تایمر، موضوع جدیدی را معرفی کنید. می‌توانید با موضوعات عمومی مانند خانواده و فعالیت‌های اوقات فراغت شروع کنید، و در صورت آشنایی با علایق زبان‌آموزان، سوالات را دقیق‌تر کنید.

برای مثال، اگر یک رویداد محلی مثل جشنواره یا کنسرت اخیراً برگزار شده است، از زبان‌آموزان بخواهید درباره تجربه‌های خود صحبت کنند. یا اگر می‌دانید که برخی از زبان‌آموزان به برنامه تلویزیونی خاصی علاقه دارند، از آنها بخواهید در مورد شخصیت مورد علاقه خود صحبت کنند.

هر بار که تایمر خاموش شد، از زبان‌آموزان در یک ردیف بخواهید تا با شرکای جدیدی صحبت کنند.

استفاده از بازه‌های زمانی مشخص به کاهش فشار کمک می‌کند و زبان‌آموزان خجالتی نیز با دانستن این که تنها با یک نفر صحبت می‌کنند، احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

 

۱۲. بازی پنج دقیقه اول

این فعالیت به زبان‌آموزان فرصتی می‌دهد تا مهارت‌های شروع و ادامه مکالمه را تمرین کنند.

آماده‌سازی:

به زبان‌آموزان اطلاع دهید که چه کسی قرار است تسهیل‌کننده باشد تا بتوانند برای آن آماده شوند.
می‌توانید از یک چرخنده نام تصادفی برای تعیین تسهیل‌کننده روز بعد استفاده کنید. برای کمک به زبان‌آموزان خجالتی‌تر، ممکن است برنامه چرخشی ماهانه تهیه کنید تا آنها بتوانند پیش از موعد شروع‌کننده‌های مکالمه را تمرین کنند یا حتی قبل از نوبتشان با شما تمرین کنند.

فعالیت:

هر روز، در پنج دقیقه اول کلاس، زبان‌آموزی را برای تسهیل مکالمه گروهی تعیین کنید. در طول بازی، از مداخله نترسید و در صورت لزوم، به آرامی زبان‌آموزان را تشویق کنید.

 

چرا حرف زدن درست و مسلط به معنای یادگیری واقعی یک زبان است؟

در آموزش زبان، تمرکز باید بر روی فراهم کردن فرصت‌هایی برای زبان‌آموزان برای صحبت کردن به زبان مقصد باشد، حتی با وجود اشتباهات. فعالیت‌های گفتاری باید معنادار و کاربردی مانند مکالمات واقعی، احوالپرسی‌ها و پرسش‌ها باشند.

در کنار دستور زبان و نحو، فعالیت‌های گفتاری و استفاده عملی از زبان اهمیت زیادی دارد.
معلم باید زبان‌آموزان را راهنمایی کند و به آن‌ها اجازه دهد از زبان استفاده کنند و اشتباهات را تجربه کنند.

 

راهکارهایی برای تشویق زبان آموزان به صحبت کردن در کلاس زبان

مهم نیست که چه نوع فعالیت هایی را می خواهید امتحان کنید، چند استراتژی وجود دارد که برای ایجاد محیط کلاسی مفید است که در آن دانش آموزان احساس راحتی در صحبت کردن داشته باشند.

استراتژی توضیحات
۱ شروع با فعالیت گفتاری هر دوره کلاسی را با یک فعالیت گفتاری آغاز کنید و هر روز با یک فعالیت یخ شکن کوتاه و کم فشار شروع کنید تا زبان آموزان راحت‌تر صحبت کنند.
۲ دادن زمان و مکان برای صحبت کردن به زبان آموزان زمان دهید تا افکارشان را ساختار دهند و از عجله برای شکستن سکوت پرهیز کنید.
۳ فعالیت‌های مبتنی بر هدف و دنیای واقعی وظایف واقعی مانند حرکت در نقشه مترو یا ایجاد منوی رویداد، به یادگیری معنا دار کمک می‌کند.
۴ ارائه ورودی قابل فهم زبان آموزان را با صداها و حرکات زبان مقصد احاطه کنید و از وسایل کمک بصری استفاده کنید تا ورودی قابل فهم باشد.
۵ مطمئن شدن از رفت و برگشت مساوی تعاملات زوجی و گروهی را زیر نظر داشته باشید و با تشویق زبان آموزان ساکت‌تر، مطمئن شوید که گفتگو به طور مساوی پیش می‌رود.

با استفاده از این فرصت‌های گفتاری فوق‌العاده، زبان آموزان شما نه تنها با دانستن فهرستی از قواعد دستور زبان، بلکه با غرق شدن در زبان مانند زبان‌آموزان بومی می‌توانند حرف بزنند و در مکالمه‌های مختلف شرکت کنند.

 

سخن پایانی

در این مقاله، فعالیت‌هایی برای بهبود مهارت‌های مکالمه زبان‌آموزان معرفی شد.
این تمرینات شامل فعالیت‌های دو نفره، شبیه‌سازی موقعیت‌های واقعی، بازی‌های زبانی و بحث‌های گروهی است که باعث تشویق زبان‌آموزان به استفاده عملی از زبان و افزایش اعتماد به نفس آن‌ها می‌شود.

استفاده از منابع چندرسانه‌ای و تمرینات متنوع نیز به ایجاد پویایی و مشارکت بیشتر در کلاس کمک می‌کند. مزایای استفاده از این تمرین‌ها شامل تقویت مهارت مکالمه، افزایش روانی گفتار، و بهبود توانایی برقراری ارتباط در موقعیت‌های واقعی است.

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

کلاس های مکالمه آزاد آنلاین هایتاکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *